Family eenouder travel Viva la France.. 2017

8 augustus 2017 - Soulac-sur-Mer, Frankrijk

20-07....Het is 19:45 als we op donderdagavond in de auto springen richting mijn geliefde Antwerpen. Omdat het weekend veel verkeer op de weg wordt verwacht heb ik gekozen om de reis in 3 dagen te maken zodat we onderweg ook nog een beetje tijd hebben om wat van bepaalde plaatsen op de route wat te zien.

In Antwerpen slapen we in het eenvoudige Ibis Budget Haven hotel. Simpel hotel, maar voor mijn mannen geweldig. Want in de budget hotels van Ibis heb je standaard gewoon een 3e bed als hoogslaper! :-)

21-07...Na een goede nacht en een kofferbak ontbijt. oftewel... Mama Marieke is ook een keer goed voorbereid en heeft een koelbox volgeladen met heerlijke belegde broodjes en verse appelsien bij zich om vervolgen tegen 8.15 onze route richting Parijs voor onze 2e stop te vervolgen.

De Eiffeltoren staat namelijk toch wel hoog op onze gezamenlijke bucketlist. Omdat de tour du France midden door Parijs zou gaan (en ik niet wist wanneer) is het een gok of het lukt. Maar met een mazzeltje parkeren we bijna met de auto onder de Eiffeltoren.. :-) Nou..ja een straat er naast dan. Je betaalt hiervoor wel de hoofdprijs, maar daarentegen sta je wel met je autootje eerste rang..

Het is een heerlijke dag qua temperatuur voor Parijs met zijn 24* waar we de eerste paar uurtjes in het park doorbrengen. De Eiffeltoren te bezoeken is geen optie vandaag. Rijen dik... Dus die bewaren we voor een volgende citytrip. We lunchen bij een eetcafé om de hoek, waar je helaas echt de hoofdprijs betaald voor een glas drinken en een salade..

Tegen het einde van de late middag komen we aan op onze 3e bestemming in Orleans, waar we wederom een Ibis budget hebben geboekt.

Orleans is echt een prachtige stad aan de rivier de Loire. We doen een stadstour en belanden uiteindelijk op een boot voor Hapas & Tapas. Hier mag dan als afsluiting ook wel even getoost worden op een superleuke en relaxte reisdag met elkaar!

22-07... Het is weer 8.15 als we vertrekken met ons buikje vol vanuit het volgeboekte Ibis hotel.. Laatste reisdag waarbij de oorspronkelijk nog maar 4,5u moesten rijden.. Helaas... dat viel wel even tegen.. Het laatste stuk voor Royan hebben we best wel veel in de file moeten rijden.. En helaas ook voor de boot overtocht hebben we zeker 2u moeten wachten. Maar deze dag verloopt ontzettend soepel en ik ben dan ook mega trots op mijn kleine reisgenoten dat dit zo leuk met elkaar gaat!

We bereiken tegen 16.00 onze bestemming: Camping Sandaya in Soulac-Sur-Mer. Prachtige camping op een schiereiland aan de grillige Atlantische kust van Frankrijk. Hier worden we enthousiast opgevangen door het animatie team van Cirkel reizen in Soulac. We worden naar onze tent gebracht op een klein veldje van 4 tenten. Dit ziet er echt super uit. De tenten hebben veel ruimte in en om de tent, alles is nieuwe en de tenten staan niet hutje mutje zoals je op vele andere campings wel ziet.

De kennismaking..

Tegen 19.00 worden we allen verwacht voor het welkomstdiner met alle andere eenouders en kinderen. Grote groep, want er zijn maar liefst 45 kinderen! Na het eten gaan de kinderen met het animatieteam richting het strand voor spelletjes en de ouders...Jaja...let op.... kunnen speedborrelen... Zucht.. Wat een ramp dacht ik gelijk... Want zelf had ik het helemaal wel gehad na 3 dagen intensief reizen en wilde ik eigenlijk wel heel graag mijn bed opzoeken in plaats van speeddaten..

Het grappige was dat ik tijdens het diner een heel leuk gesprek met mijn buurman had, maar dat deze pijnlijk stil viel op het moment dat de tijd in ging dat we officieel 2 minuten kregen om te praten.. Na een aantal diverse 'gesprekken' vond ik het wel mooi genoeg geweest voor deze dag en zijn we voor het eerst gaan slapen in een tent!

Wow... Dit is wel een bijzondere ervaring al voor mij.. In een tent slapen..De zee was wild en die hoorde je goed in de nacht met een stevige wind en lichte regen..

De 2e dag konden we aangeven bij de activiteitenbegeleiding aangeven welke activiteiten we aan mee wilden doen en welke niet.

Golfsurfen stond bij mij hoog op mijn lijstje. Wat een fantastische ervaring! Wat heerlijk om de controle los te moeten laten, omdat de golfen toch de baas zijn. Kinderlijke vreugde als het iedere keer lukte om me mee te laten voeren door een goede golf, een enorme golf over mee heen kwam of met een beste klap van de plank geduwd werd. Geweldig, maar wel behoorlijk pittig. Gevolg..De volgende dag waren mijn lichamelijke condities iets minder :-)

Kinderavond.

Op deze avond was er een diner georganiseerd voor de kinderen inclusief activiteiten en bios, waarbij de ouders niet aanwezig mochten zijn. Deze werden uit eten gestuurd naar Soulac-Sur-Mer.

Wat een leuke groep ouders waren er bij elkaar verzameld. Waarvan de oudste 60 is en de jongste.... Ik dus.. 34 jaar. Ik bestel hier als voorgerecht garnalen... Maar niet even aan gedacht dat ik deze misschien wel zelf moest gaan pellen.. Mijn tafelbuurman is hier behoorlijk behendig in en ik krijg instructies van hem hoe ik ze moet pellen. Ik dacht dat ik er slecht in was... Maar mijn tafel'over'buurman die kon er ook niets van :-) Na het diner gaan we weer richting de camping waar een bandje speelt.. Zang kon ietsjes beter... voorkomen was lachen.. Tegen 23.00u is het echt tijd dat mijn kleine mannen gaan slapen en doen we met een groep ouders nog een borrel..

Ik vind dat het dan ook tijd om 'De kletspot' op tafel te zetten. Een pot die ik mee had genomen waarin kaartjes zitten met de meest uiteenlopende vragen. Waarbij een van de eerst vragen was "Hoe houd je je relatie leuk" Nou.... We zaten dus met een groep van ca 25 gescheiden ouders op dat moment bij elkaar dus je kan je wel een beetje voorstellen wat de gemiddelde reacties hierop waren. Geweldig! Deze avond zorgde voor ontzettend veel lol, gezelligheid, diverse meningen en leuke discussies... De avond liep over in nachtwerk tot 4.30...

Het weer in Soulac-Sur-Mer was behoorlijke wisselvallig... Helaas een aantal dagen met regen mogen meemaken.. Ik kan je vertellen... Dan ben ik wel zo klaar met kamperen... Vieze modderstappen in de tent.. Daar was niet tegen aan te vegen. De kleine mannen gingen er wel op uit. Weer of geen weer. Vriendjes genoeg en met een beetje regen in heet zwembad is ook geen probleem. Af en toe een beetje kattenkwaad erbij door de stekker van het springkussen eruit te trekken was ook leuk. De campingbaas was namelijk wel makkelijk op de kast te krijgen. :-)

Door de regendagen werd het verschil ook duidelijk tussen de Safaritenten (waar wij dus niet in zaten) en tussen de gewone tenten.. De mensen van de gewone tenten moesten met regen noodgedwongen in hun tent verblijven... De mensen van de Safaritenten zaten mooi met een kopje (goede koffie) onder hun luifel... Zo kwam er een verdeling in de buurten... "Het gooi.... en de Schilderswijk" aldus mijn overbuurman in de Schilderswijk :-) Dus al gauw zaten we onder de luifel van de mensen in het Gooi.

De woensdagavond van de eerste week kwam er een bandje te staan bij het zwembad. Wij waren druk bezig met de georganiseerde groeps muziekbingo, waarbij ondertussen de band uit Nederland zich af en flink liet horen. Tot grote ergernis van de animatie van Cirkel reizen. Maar wat een topband! Iedereen ging uit z'n dak tot 23.00! Van een gezellige avond werd het weer nachttijd door de kletspot met als hoofdnoot "Ik zal wel weer de enige zijn" en van nachttijd tot een vroege ochtend van 5.30 met mooie gesprekken in uitgedund gezelschap.

Op een bewolkte dag zijn we met een groepje vaders en stoere jongens naar de quadbaan gegaan. Een verrassing voor kleine man. Eigenlijk moest hij op een klein baantje waar je alleen een rondje kon rijden... Hij was natuurlijk not amused hierover, dus na met flinke overtuiging van mij en een andere vader mocht hij op de grote quadbaan met heuvels bij de grotere jongens. Geweldig trots was hij! Grote man houd niet van deze actie en hebben we samen toegekeken hoe inspannend de kleine rond reed.

De beloofde zonsondergang waar mijn buurman mij mee naar toe zou nemen leek al gauw vergeten.. Totdat ik op vrijdagavond (afscheidsavond) naar mijn tent liep en richting zee keek. De zon onwijs groot en indrukwekkend al onder leek te gaan.. Dus mijn buurman en een aantal andere reisgenoten opgetrommeld om zo gezamenlijk van dit prachtige feit te genieten aan de rand van de camping boven de zee.

Afscheid..

Op vrijdagavond en zaterdag brak de tijd aan om afscheid te nemen van de vakantiegenootjes die maar een week bleven.. Wat een fantastische week was dit... Zoveel vriendjes voor de kleine mannen.. Onwijs mooie mensen leren kennen. Hoe bijzonder is het dat je zo'n diverse groep mensen met 1 gemene deler bij elkaar zet. Mensen met een verhaal en mensen met humor. Maar het allerfijnste wat de meeste kinderen dan aangeven... Is dat ze het zo ontzettend fijn vinden dat ze zich nu niet anders voelen... Niet anders omdat er in 2 straten alleen maar eenoudergezinnen zitten..

Week 2 was in mijn belevenis zo anders... Voor de speedborrel, waar ik nu natuurlijk goed op voorbereid was hadden mijn vakantievriendin en ik bedacht dat het animatieteam het iets anders moesten gaan aanpakken. De nieuwe tegenover de oude. Want ik bleef natuurlijk niet als enige over die voor 2 week eenouder vakantie had gekozen.. Uiteindelijk was de nieuwe groep wel zodanig groter dan de achterblijvers..

Ik had het lastig... Van mijn 4-veldje bleef ik als enige achter.. Ik kreeg allemaal nieuwe buren.. Nou.. bijna...Reisgenootjes van de eerste week kwamen gezellig tegen over ons wonen. Maar na zo'n week zo vertrouwd te zijn met wie bij welke tent zit en dat je het zo gezellig hebt samen is het heel erg wennen dat er nieuwe mensen zijn. De groep was totaal niet te vergelijken met week 1. (Er zaten zeker ontzettende leuke mensen tussen) maar ik was moe van week 1, ik liep non-stop naar het toiletgebouw omdat ik last had van mijn darmpjes, emoties van de afgelopen maanden die eruit kwamen en daardoor niet meer veel energie om groep nr 2 te leren kennen.. Dus uiteindelijk werden we de 3 musketiers genoemd. Mijn 2 vriendenreisgenootjes en ik, omdat wij veel met zijn drieën(en gezinnen) optrokken of met z'n drieën gingen borrelen.

Weer terug te komend op het wisselvallige weer, hadden we in de 2e week ook regen, bewolking... Na 2 stranddagen te hebben gepakt met vakantievrienden en kids heb ik in overleg besloten met de kleine mannen dat het tijd was om weer naar huis te gaan op de donderdag...

6.00 ging de poort open en we hebben om 6.30 de eerste boot kunnen pakken naar Royan.. De reis verliep zo ontzettend soepel zonder files dat wij al om half 12 weer in Parijs waren en uiteindelijk om 17.30 terug in Emmen en konden aanschuiven bij opa en oma aan tafel voor een oerhollands diner!

Lieve, leuke en mooie reisgenoten.. Mag ik jullie bedanken voor deze fantastische en bijzondere ervaring na een heftige periode. Ik heb zo onwijs genoten en gelachen. Dit heeft mij heel veel goeds gedaan. Het is bijzonder om te zien wie je weer wat heeft gebracht in het leven..

Lieve en leuke cirkel mensen. Mag ik jullie ook bedanken voor deze zeer goede verzorgde weken bij jullie! Jullie hebben keihard gewerkt om ook iedereen een topvakantie te bezorgen! Toppers!

Evaluatie eenoudervakantie

Eenoudervakantie zou ik  aanraden.. Je moet dit geprobeerd hebben als je een eenouder bent. Je hebt gelijk aansluiting met andere ouders, je voelt je in deze groepssamenstelling wel completer dan dat je op een gewoon deel van de camping zit tussen de happy family's. Voor de kinderen was dit een hele fijne manier van vakantie, waarbij ze zelf ook heel makkelijk vriendjes maken..

Wij gaan zelf persoonlijk niet snel meer naar Frankrijk, in een tent of op eenoudervakantie.. Dit omdat onze manier van reizen wat we voorheen hebben gedaan ons ontzettend goed bevalt en veel uitdaging geeft. (los ticket boeken, autootje huren en accommodatie via airbnb) En ik ben natuurlijk voor de zomervakantie echt wel een mooi weer liefhebber!

1. Marcel van de Wiel:
    12 augustus 2017
    Heej Marieke,

Leuk om je blog terug te lezen, ik zie in je verslag van de 2 weken Soulac de nodige overeenkomsten met mijn ervaringe , als mede schilderwijkbewoner en ex anti kraak / overbuurman voor week 2..

Groetjes
    Marcel