Corona time, Zakynthos travel

25 juli 2020 - Zákinthos, Griekenland

Zakynthos

Oké.... Corona.. Dat heeft echt veel veroorzaakt.. De hele wereld staat op z'n kop. En toch gaan wij *bewust* met z'n tweeën vliegen. Ja!
Ik had namelijk nogal last van een opgebouwde issue.. Vliegangst.. JA! IK! 😬 Na vele vluchten over de wereldbol ging het vorig jaar behoorlijk mis tijdens de vlucht, die wij ook met z'n tweeën meemaakten, van Kreta terug naar Brussel. Ik dacht werkelijk dat ik dood zou gaan.. Er brak brand uit en ik sommeerde mezelf om rustig te blijven, maar als er dan verteld wordt dat het dan ook niet lukt om te landden.. Tsja...
Dus die drempel was hoog, maar ik moest. Van uitstel komt namelijk afstel..
Maar daarnaast.. Vrijheid en reizen.. Weer een bestemming op de kaart bereiken die je nog niet hebt bezocht..
Dus een losse vlucht geboekt, hotel geboekt en een autootje er bij gehuurd.

We kwamen op een uitgestorven Schiphol aan. Echt bizar dat er maar een handjevol reizende mensen waren in het hoogseizoen. Het mondkapje ging op en eigenlijk voelde dat eerst best wel een beetje vreemd.
Het ging voor ons echt ontzettend relaxed op Schiphol. We hadden een aantal dagen van te voren de Qr-code aangevraagd die je nodig hebt om Griekenland in te komen en voor we het wisten zaten we in het vliegtuig.
Spannend... 😬
Het toestel was op een aantal stoelen na ook zo goed als vol.
Ik heb de beste en de liefste lief van de wereld die deze vlucht voor mij ontzettend goed maakte. En voordat ik het wist stonden we gelukkig op Zakynthos Airport.
Ook hier verliep alles ontzettend relaxed. Sommige mensen werden er wel uitgepakt voor een Corona test.
Wij niet en dus konden we ook gelijk ons autootje oppikken.
Met een kwartiertje rijden in onze fiat 🐼 kwamen we aan bij Mon Repo Suites in Laganas. Perfect!

We werden enthousiast opgewacht door Sakis, zijn vrouw Anna en hun zoon Nikos. Onze eerste indruk is gelijk goed! We worden meegenomen naar de poolbar. Waar blijkt dat ze echt enorme voetbalfans door de hoeveelheid voetbalshirts aan het plafond en aan de muren.
Ze zijn echt blij dat we er zijn! We zijn naast een ander Nederlands stel een van de eerste gasten van het seizoen, wat voor hun heel bizar ook pas op 1 juli is gestart. Normaal hebben ze al 3 volle maanden achter de rug..

Na een hapje en drankje gaan we met onze spullen naar onze kamer. We hebben voor Mon Repo Suites gekozen, omdat het kleinschalig is, het een zwembad heeft, volledig nieuw en prachtig gerenoveerd en de goede verhalen over Sakis en zijn gezin.
Onze kamer is echt fantastisch! Wow.... Naast zeezicht nog nooit zoiets zo mooi, stijlvol en high quality afgewerkt gezien in Griekenland!

Dat we een autootje hebben is echt perfect om het eiland te verkennen. Tenminste als je er van houdt om er echt op uit te gaan. Mocht je dat niets vinden zit je met Mon Repo Suites in Laganas op de perfecte locatie. Om te slapen is het rustig gelegen buiten het drukke centrum, maar dat ligt wel gewoon lekker op loopafstand. Net zoals het strand. 😊

Wij hebben een jaar geen reisavontuur beleeft, dus wij zijn er gezellig elke dag op uitgetrokken. Zakynthos is een eiland met veel diversiteit aan stranden, maar ook het eiland (Marathonisi) met schildpadden. Je hebt er prachtige gouden zandstranden zoals Gerakas wat ze turtle Beach noemen. Het strand waar vele schildpadden hun eieren leggen.
Wat ook fantastisch is dat je geweldige rots baaien kan vinden op Zakynthos. Helemaal leuk voor de avonturiers onder ons die van wat aktie houden om van de hoge rotsen af te springen. Zo ook mijn lief dus.. Altijd in voor zulke dingen.. 🙈 (Nou moet ik wel zeggen dat met zijn springervaring ik dat niet eng vindt. Als ik het zelf maar niet hoef te doen!) 😅
Onze favoriete rotsbaaien zijn: Porto Roxa en Porto Limmionas. Voor een paar euro huur je een ligbedje boven op de rotsen, je hebt lekker eten en prachtig uitzicht over de zee!

Qua zandstrand is porto Azzuro wel onze favoriet. Het ligt aan de andere kant en je merkt dat het water hier ook een stuk warmer is. Ook hier kan je wederom voor een paar euro een ligbedje huren.

Wat niet mag ontbreken is natuurlijk het bezoek brengen aan het schipwrak van Zakynthos. (Bekend van alle Griekse foto's)
Je kan het strand bezoeken met een boot of je kan hem bewonderen vanaf boven. Wat wel echt heel hoog is. Wij kozen het laatse, omdat we tot 2x een poging hebben ondernomen om er een boot naar toe te pakken, maar dit was helaas op te winderige dagen. Dus de boten aan die kant van het eiland moesten in de haven blijven liggen.
Oké, been there and done that... NEXT..

⌚ to do some things you never did before... Ik had dus nog nooit een boot bestuurd op open zee.. Laat dat nou echt een aanrader zijn om te doen op Zakynthos! Je kan zelf een boot huren en besturen, want je bent bij deze geen vaarbewijs nodig.
Wij hebben er voor gekozen om een boot te huren vanuit Agios Sostis voor 3 uur. Kosten!? € 80,-
Je hebt met deze boot vrijheid tot de baai van Laganas, Turtle Island, de grotten en strandjes/baaien van Keri. Echt fantastisch! En met een beetje geluk kan je schildpadden spotten.
Het voordeel voor ons op dit hele eiland is dat er niet massa toerisme nu is. Dus overal waar we ook heen gingen was het heerlijk rustig... Een dingetje met het bootje.. Ja, het was super om vanaf de boot het water in te duiken.. Maar dan.. Tja, ik was net een walvis die niet op de boot kwam. Gefrustreerd, m'n scheenbeen opengehaald en heel oncharmant m'n lief die mij op de boot trok. Er zat wel een trapje aan de boot, maar eigenlijk had deze 2 treden te weinig. 😏

Voor de ondernemers op Zakynthos is dit wel echt heel triest om mee te maken.. Veel restaurants zijn leeg, grote hotels leeg en gesloten, diverse winkels gesloten. Maar de mensen... Oh die zijn allemaal zo blij met ons. Ze verwelkomen je dan ook overal ontzettend hartelijk, oude mensen zwaaien en steken een duim naar je op..

Ik moet toch ook nog even weer wat kwijt over het hotel. Echt.. Ze behandelen ons alsof we familie zijn. Sakis, Anna en Nikos leggen ons volledig in de watten. Dit natuurlijk met alle Corona regels die de Griekse Gouverment hanteert. Het ontbijt is elke ochtend een feestje en we genieten daarnaast al volop van de zingende krekels tijdens het ontbijt. Naast het ontbijt kan je de gehele dag heerlijke Griekse sandwich, griekse salade of een Mythos bestellen. Niets is te gek en alles tot in het kleinste details is voor elkaar. Zo vermoed ik dat Anna alle bedlinnen en handdoeken zelf wast, want deze ruiken heerlijk en zijn zacht!😍

Na 8 heerlijke dagen samen is het weer tijd om naar huis te gaan. Tijd om afscheid te nemen van Sakis, Anna en Nikos. Een gezin wat veel indruk op ons heeft gemaakt door hun indrukwekkende reisverhalen.
Kortom... Over deze vakantie.. Ik ben blij dat wij in het vliegtuig zijn gestapt, prachtige mensen hebben mogen leren kennen en in alle vrijheid van dit heerlijke eiland hebben genoten! Wij gaan zeker terug komen met de jongens! ❤️