Day 6. Colombia

9 mei 2018 - Santa Marta, Colombia

Dag 6.

Allereerst... Die tijd vliegt voorbij als je het leuk hebt, verdorie!
Bij het ontbijt leer ik een Nederlands stel van 31 jaar kennen wat al sinds 2016 op rondreis is. De Canadees van de avond er voor voegt zicht ook bij het ontbijt aan de grote tafel en zo na het ontbijt staan we opeens met zn vieren langs de kant van de straat te liften voor een busje of taxi naar Tayrona National park. Want vandaag heb ik weer een enorme hike gepland... Mijn voeten kunnen het eigenlijk nog niet aan, maar Tayrona staat hoog op mijn Colombia bucketlist!😊 Tom de Nederlander laat een taxi stoppen en te pengelen naar Tayrona voor 10.000 peso. We stappen in het kleine autootje, maar de taxi chauffeur zorgt gelijk voor high speed, want hij lijkt zijn tijd niet te willen verdoen... Waar hij 30 mag rijden schieten wij met 120 over een vluchtheuvel..😂 Maar wat ik nog niet verteld hebt is dat het hele gedeelte waar ik verblijf zwaar bewaakt wordt door militairen. Dit omdat zij ooit dit gebied hebben veroverd van het drugskartel in Colombia... Bij deze stop gedraagt meneer zich keurig en brengt ons uiteindelijk naar de ingang van Tayrona. Vanuit daar nemen we nog een busje tot de hoofdingang... Anders heb je al een uur lang een saaie wandeling.. Het Nederlandse stel gaat een nachtje kamperen in Tayrona dus lopen we met ze mee tot Arrecifes waar de camping is.. De Canadees en ik besluiten verder te lopen, want de zon lijkt er door te komen en we willen allebij graag een duik nemen in de oceaan.. We komen aan bij het eerste strand waar je mag zwemmen en we duiken er dan ook gelijk in. Het park is prachtig, maar het voelt alsof ik een dejavu heb met het strand op Rhodos waar ik met de Kids elke ochtend heen ging. Tsambika beach.😍 Grote rotsen, mooi strand met alleen een ruige zee hier... Onder de Colombiaanse zon verbrand je levendig... Als het blijkt dat we al om 11.30 een biertje drinken en we allebei al rood zijn, besluiten we de mensen die ons voorbij lopen te volgen.. Want er blijkt nog zoveel moois in dit park te zijn....The first beach is only the beginning the told us...
Mwah.... It's oke.... but nice... We lopen nog een uur door totdat we een van de laatste punten bereiken om een lunch te nemen. . Een bord vol om vervolgens een sprint te nemen naar de uitgang.... Genoeg km's vandaag en dus aan het einde van deze dag doen mijn voeten echt verschrikkelijk pijn... Blaren.. Echt gigantisch.... Dus als we aankomen bij het hostel springen we bij het zwembad onder de douche om vervolgens een frisse duik te nemen in het zwembad.. Ik maak ook gelijk maar even kinderlijk gebruik van de glijbaan die er aanwezig is..😂😂😂
Na een echte douche sluit ik mij aan voor het diner aan de grote tafel bij een Nederlands gezin... Man, vrouw en 2 zonen van 16 en 19 jaar.. Heftig verhaal en zo kom ik tot de ontdekking dat het verhaal van de reizende mensen die ik hier heb leren kennen in Colombia en boven de 30 zijn, meestal een bijzondere reden hebben voor hun reis... Ik natuurlijk net zo.. Voor mij was Colombia een houvast in 2017 en een doel voor 2018.. Zo blijkt voor meerdere. Diegene die ik hierover spreek zijn keihard met hun beide benen op de grond gezet met dat het leven ook zo voorbij kan zijn... Zo worden reizen bijzonder en speciaal..

We hebben een geweldig avondmaal waarbij het Oostenrijkse stel zich ook bijvoegd om te proosten op onze laatste avondmaal bij Yuluka Hostel... We gaan allemaal weer op doorreis...